Ma'badong

Tarian upacara dari Toraja, Sulawesi Selatan yang diadakan pada upacara kematian.

Landscape Perkampungan di Toraja

Rumah adat tongkonan dan Lumbung yang berjejer membentuk suatu kesatuan yang indah dipandang mata.

Pesta Kembang Api di Bundaran Kolam Makale

Acara ini diadakan setiap tahun bersamaan dengan Lovely December.

Tengkorak Kepala Manusia di Ke'te Kesu

Pemandangan ini bisa di temukan di beberapa tempat di Toraja salah satunya di ke'te kesu, Rantepao.

Adu Kerbau "Tedong Silaga"

Acara ini bagian dari ritual adat rambu solo " Upacara Kematian " dan merupakan acara yang paling seru.

Thursday, 25 February 2016

Kampung ala Tana Toraja Juga Ada Di Bontang

Seperti biasa, Minggu menjadi hari libur pekerja kantoran. Dan seperti yang pernah aku katakan, setiap Minggu setidaknya harus membuat satu itinerary kecil-kecilan untuk membunuh rasa bosan yang melanda tiap akhir pekan. Untuk edisi minggu ini, hal yang aku lakukan untuk membunuhnya adalah : Berkunjung ke 'Tana Toraja'

Mungkin sebagian dari kalian berpikir : Buset, Une nih jutawan banget, baru empat bulan kerja udah bisa keliling Indonesia. Liburan aja keluar pulau !
Tapi ini hanya 'mini' Tana Toraja. Letaknya nggak jauh dari tempat kontrakanku di Bontang, hanya sekitar sepuluh menit aja naik motor. Tepatnya di Kanaan Dalam, Kelurahan Gunung Telihan, Bontang. Dimana di Kanaan Dalam mayoritas penghuninya adalah orang Tana Toraja yang bermukim di Bontang, jadinya di Kanaan dengan mudah ditemukan konstruksi rumah Tongkonan dan aura-aura Toraja disana.

Tongkonan di Kanaan Dalam
Memasuki Kampung Tator, mataku tertuju pada tiga Tongkonan yang berdiri di lapangan, tak tahu fungsinya buat apa, aku nekatkan masuk kesana, tentu saja dengan izin warga sekitar. Bersama kawan baru yang baru kukenal dan sama-sama memiliki hobi fotografi (namanya Winda, dia kerja di Pupuk Kaltim, Bontang), kami melangkah mantap memasuki lapangan dengan tiga Tongkonan yang mengelilinginya. Ada satu Tongkonan yang paling besar disana, aku dan Winda pun naik keatasnya untuk mencari spot terbaik di tempat tersebut.
Kepala Kerbau Buatan
Berada diatas Tongkonan, serasa benar-benar di Tana Toraja. Tongkonan itu dipenuhi ukir-ukiran khas Toraja, yang tak kuketahui maknanya seperti apa, dan tentu saja kepala kerbau dengan tanduknya yang mengarah kebelakang menempel di tengah-tengah rumah tersebut. Dalam hati aku berdecak kagum, begitu eksotis dan kaya sekali budaya Indonesiaku. Semoga...kita dapat mempertahankannya dan tidak direbut kepemilikannya oleh bangsa lain.
Serasa di Toraja Asli
Motif Tribal yang Unik ! Saya tak paham maksudnya.
Dengan pengambilan gambar dari sudut-sudut tertentu, maka tak banyak orang tahu kalau sebenarnya berada di Bontang, bukan Tana Toraja. Cukup post di media sosial dengan embel-embel Toraja, semua kawan backpacker pun ngiler, rame komen : "Eh, elu lagi di Toraja Ne? Ngapain? Kapan? Acara apa?"
Kutimpali hanya dengan senyum dan satu kata singkat : "Iya"
"Toraja low budget, maklumlah, backpacker dengan jam kerja yang padat harus kreatif dikit," *untuk kalimat yang ini dilanjutkan dalam hati. Moga-moga ini bukan termasuk unsur penipuan.
Acara foto-foto pun berlangsung seru, motif-motif tribal nan etnik, bisa dijadikan spot yang unik dan super menarik, dan semakin seru dengan iringan anjing menyalak tak henti-henti melihat dua orang asing disana. Ada juga sekawanan anjing yang menghampiri kami dengan muka seram. Wow, acara hunting makin seru dan bikin berdebar-debar !
Setelah puas berfoto ria, kami menuju kuburan Toraja yang unik. Untuk kali ini kuburan buakn seperti di Tator yang asli, dimana mayat bisa berjalan sendiri. Hanya sebuah makam dengan atap berbentuk Tongkonan, dan besar-besar, ada yang sebesar kontrakanku juga, mewah banget !

Makam Toraja, mewah banget !
Hampir setia makam terdapat tongkonan
Sepanjang jalan di Kanaan Dalam, dengan mudahnya kita menemukan kios yang menjajakan daging babi segar dan kepala babi. Tak hanya itu, ada juga separuh tubuh babi yang telah dikuliti digantung di kiosnya. Aku dan Winda bergidik sepanjang jalan, karena itu merupakan pemandangan yang asing bagi kami.

Sumber: 
* Tulisan ini telah diposting di blog www.fraunesia.com oleh penulis Unesia Drajadispa dan diposting kembali oleh Portal Solata dengan tujuan untuk berbagi informasi kepada masyakat kususnya masyarakat toraja.
* Tulisan ini diposting oleh Portal Solata tanpa merubah judul ataupun isi dari tulisan sebelumnya.
* Tulisan asli dapat dibaca di http://www.fraunesia.com/2014/10/kampung-ala-tana-toraja-juga-ada-di.html

 
Salam hormat Portal Solata.
Kurre Sumanga' / Thank You


Friday, 5 February 2016

Yuuk ke Toraja Naik Pesawat...


Toraja sebagai salah satu daerah tujuan wisata di Indonesia tentunya tidak bisa terlepas dari kenyamanan dalam transportasi. Sebagian besar wisatawan yang mengunjungi toraja mengunakan alat transportasi darat seperti bus, jasa travel atau mobil rental. Memang tidak salah menggunakan jasa bus mengingat pelayanan bus jurusan toraja bisa dikatakan sebagai salah satu pelayanan bus terbaik di indonesia atau mungkin bisa dikatakan sebagai pelopor kenyamanan transportasi bus di indonesia. Terkadang banyak orang tidak bisa mengunjungi tanah yang dijuluki sebagai Negerinya Orang Mati yang Hidup karena alasan jarak yang jauh yang harus ditempuh dengan perjalanan yang cukup lama. 

Pesawat di Bandara Pongtiku
Sebagian besar orang yang mengunjungi toraja hanya terpaku dengan transportasi darat dan mungkin tidak banyak orang yang tau dengan penerbangan pesawat yang melayani rute Toraja. Perjalanan dari Toraja ke Makassar atau sebaliknya yang biasa ditempuh dengan transportasi darat/bus selama 8 jam ditempuh hanya kurang lebih 40 menit dengan menggunakan pesawat. Toraja memiliki sebuah bandara yaitu Bandar Udara Pongtiku yang terletak di kecamatan Rantetayo berjarak sekitar 10 km dari kota Makale. Bandara yang memiliki landasan pacu sepajang 900 meter dan lebar 23 meter ini sudah beroperasi sejak tahun 1992 namun krisis ekonomi mengakibatkan bandara ini sempat berhenti beroperasi pada tahun 1999 dan kembali dibuka pada tahun 2000 dengan status Bandara Perintis. 
Bandara Pongtiku saat ini membuka beberapa rute penerbangan seperti Makassar, Mamuju dan Kolaka. Meskipun status bandara perintis bandar udara pongtiku selalu mengutamakan kenyamanan dan keamanan penumpang. Masalah transportasi dari bandara bukan lagi menjadi kendala karena menurut informasi dari Bapak Alex Rudi Nainggolan selaku kepala bandara Pongtiku pihak bandara telah menyiapkan kendaraan yang akan mengantarkan penumpang ke tujuan masing-masing. Semoga dengan adanya tulisan ini bandara yang pernah menjadi kebanggaan masyarakat toraja ini lebih dikenal lagi sembari menunggu selesainya bandara baru yang sementara di bangun di kecamatan menkendek yang diperkirakan baru selesai di tahun 2018. Berikut ini info penerbangan Bandar Udara Pongtiku beserta nomor kontak yang dapat dihubungi untuk menanyakan atau pemesanan tiket pesawat.

1. Makassar - Toraja / AVIASTAR
Selasa & Jumat
Harga Tiket: Dewasa Rp 350.000, Bayi Rp 40.000

2. Toraja - Makassar / AVIASTAR
Selasa & Jumat
Harga Tiket Dewasa: Rp 370.000, Bayi Rp.60.000

3. Mamuju - Toraja / AVIASTAR
Jumat
Harga Tiket: Dewasa Rp 264.000, Bayi: Rp 31.000

4. Toraja - Mamuju / AVIASTAR
Jumat
Harga Tiket: Dewasa Rp: 285.000, Bayi: Rp 50.000

5. Toraja - Kolaka / SUSI AIR
Selasa ( Minggu 1,3,5 ) / Rabu ( Minggu 2,4 )
Harga tiket : Dewasa Rp. 350.000, Bayi: Rp. 40.000

6. Kolaka - Toraja / SUSI AIR
Selasa ( Minggu 1,3,5) / Rabu ( Minggu 2,4 )
Harga Tiket Dewasa Rp. 346.000, Bayi: Rp. 38.000

CP Agen / Pemesanan Tiket
- TORAJA : 082348959515 ( Lasma C )
- MAKASSAR : 081341979015 ( Intan )
- KOLAKA : 085315635888 ( Neneng )
- MAMUJU : 085396151067 (Mimi )

Berikut ini penulis melampirkan beberapa dokumentasi foto Bandar Udara Pongtiku.


Kantor Bandar Udara Pongtiku
Pesawat Aviastar di Bandar Udara Pongtiku
Gubernur Sulsel Syarul Yasin Limpo Saat Turun dari Pesawat Aviastar
Ruang Tunggu Bandara Pongtiku
 Pesawat yang Melayani Penerbangan Bandara Pongtiku
Crew Pesawat dan Pegawai Bandara Pongtiku
Penumpang Yang Baru Tiba di Bandara Pongtiku
Keamanan Tetap Menjadi Prioritas Utama Bandara Pongtiku
Itulah sedikit ulasan tentang info dan jadwal penerbangan Bandar Udara Pongtiku yang kami dapatkan dari beberapa sumber semoga infomasi ini bermanfaat bagi kita semua.
Kurre Sumanga


Sumber Referensi :
- https://id.wikipedia.org/wiki/Bandar_Udara_Pongtiku
- http://www.bumn.go.id/angkasapura1/berita/1907/Pongtiku.Sebagai.Bandara.Komersial
- https://www.facebook.com/bandarudarapongtikutanatoraja


Term Of Service

Terms of Service for Portal Solata

If you require any more information or have any questions about our Terms of Service, please feel free to contact us by email at http://www.portalsolata.com/2016/02/term-of-service.html.

Introduction

These terms and conditions govern your use of this website; by using this website, you accept these terms and conditions in full and without reservation. If you disagree with these terms and conditions or any part of these terms and conditions, you must not use this website.

You must be at least 18 [eighteen] years of age to use this website. By using this website and by agreeing to these terms and conditions, you warrant and represent that you are at least 18 years of age.

License to use website

Unless otherwise stated, www.portalsolata.com and/or its licensors own the intellectual property rights published on this website and materials used on www.portalsolata.com. Subject to the license below, all these intellectual property rights are reserved.

You may view, download for caching purposes only, and print pages, files or other content from the website for your own personal use, subject to the restrictions set out below and elsewhere in these terms and conditions.

You must not:

  • republish material from this website in neither print nor digital media or documents (including republication on another website);
  • sell, rent or sub-license material from the website;
  • show any material from the website in public;
  • reproduce, duplicate, copy or otherwise exploit material on this website for a commercial purpose;
  • edit or otherwise modify any material on the website;
  • redistribute material from this website - except for content specifically and expressly made available for redistribution; or
  • republish or reproduce any part of this website through the use of iframes or screenscrapers.

Where content is specifically made available for redistribution, it may only be redistributed within your organisation.

Acceptable use

You must not use this website in any way that causes, or may cause, damage to the website or impairment of the availability or accessibility of www.portalsolata.com or in any way which is unlawful, illegal, fraudulent or harmful, or in connection with any unlawful, illegal, fraudulent or harmful purpose or activity.

You must not use this website to copy, store, host, transmit, send, use, publish or distribute any material which consists of (or is linked to) any spyware, computer virus, Trojan horse, worm, keystroke logger, rootkit or other malicious computer software.

You must not conduct any systematic or automated data collection activities on or in relation to this website without www.portalsolata.com's express written consent.
This includes:

  • scraping
  • data mining
  • data extraction
  • data harvesting
  • 'framing' (iframes)
  • Article 'Spinning'

You must not use this website or any part of it to transmit or send unsolicited commercial communications.

You must not use this website for any purposes related to marketing without the express written consent of www.portalsolata.com.

Restricted access

Access to certain areas of this website is restricted. www.portalsolata.com reserves the right to restrict access to certain areas of this website, or at our discretion, this entire website. www.portalsolata.com may change or modify this policy without notice.

If www.portalsolata.com provides you with a user ID and password to enable you to access restricted areas of this website or other content or services, you must ensure that the user ID and password are kept confidential. You alone are responsible for your password and user ID security..

www.portalsolata.com may disable your user ID and password at www.portalsolata.com's sole discretion without notice or explanation.

User content

In these terms and conditions, “your user content” means material (including without limitation text, images, audio material, video material and audio-visual material) that you submit to this website, for whatever purpose.

You grant to www.portalsolata.com a worldwide, irrevocable, non-exclusive, royalty-free license to use, reproduce, adapt, publish, translate and distribute your user content in any existing or future media. You also grant to www.portalsolata.com the right to sub-license these rights, and the right to bring an action for infringement of these rights.

Your user content must not be illegal or unlawful, must not infringe any third party's legal rights, and must not be capable of giving rise to legal action whether against you or www.portalsolata.com or a third party (in each case under any applicable law).

You must not submit any user content to the website that is or has ever been the subject of any threatened or actual legal proceedings or other similar complaint.

www.portalsolata.com reserves the right to edit or remove any material submitted to this website, or stored on the servers of www.portalsolata.com, or hosted or published upon this website.

www.portalsolata.com's rights under these terms and conditions in relation to user content, www.portalsolata.com does not undertake to monitor the submission of such content to, or the publication of such content on, this website.

No warranties

This website is provided “as is” without any representations or warranties, express or implied. www.portalsolata.com makes no representations or warranties in relation to this website or the information and materials provided on this website.

Without prejudice to the generality of the foregoing paragraph, www.portalsolata.com does not warrant that:

  • this website will be constantly available, or available at all; or
  • the information on this website is complete, true, accurate or non-misleading.

Nothing on this website constitutes, or is meant to constitute, advice of any kind. If you require advice in relation to any legal, financial or medical matter you should consult an appropriate professional.

Limitations of liability

www.portalsolata.com will not be liable to you (whether under the law of contact, the law of torts or otherwise) in relation to the contents of, or use of, or otherwise in connection with, this website:

  • to the extent that the website is provided free-of-charge, for any direct loss;
  • for any indirect, special or consequential loss; or
  • for any business losses, loss of revenue, income, profits or anticipated savings, loss of contracts or business relationships, loss of reputation or goodwill, or loss or corruption of information or data.

These limitations of liability apply even if www.portalsolata.com has been expressly advised of the potential loss.

Exceptions

Nothing in this website disclaimer will exclude or limit any warranty implied by law that it would be unlawful to exclude or limit; and nothing in this website disclaimer will exclude or limit the liability of Portal Solata in respect of any:

  • death or personal injury caused by the negligence of www.portalsolata.com or its agents, employees or shareholders/owners;
  • fraud or fraudulent misrepresentation on the part of www.portalsolata.com; or
  • matter which it would be illegal or unlawful for www.portalsolata.com to exclude or limit, or to attempt or purport to exclude or limit, its liability.

Reasonableness

By using this website, you agree that the exclusions and limitations of liability set out in this website disclaimer are reasonable.

If you do not think they are reasonable, you must not use this website.

Other parties

You accept that, as a limited liability entity, www.portalsolata.com has an interest in limiting the personal liability of its officers and employees. You agree that you will not bring any claim personally against www.portalsolata.com's officers or employees in respect of any losses you suffer in connection with the website.

Without prejudice to the foregoing paragraph, you agree that the limitations of warranties and liability set out in this website disclaimer will protect www.portalsolata.com's officers, employees, agents, subsidiaries, successors, assigns and sub-contractors as well as www.portalsolata.com.

Unenforceable provisions

If any provision of this website disclaimer is, or is found to be, unenforceable under applicable law, that will not affect the enforceability of the other provisions of this website disclaimer.

Indemnity

You hereby indemnify www.portalsolata.com and undertake to keep www.portalsolata.com indemnified against any losses, damages, costs, liabilities and expenses (including without limitation legal expenses and any amounts paid by www.portalsolata.com to a third party in settlement of a claim or dispute on the advice of www.portalsolata.com's legal advisers) incurred or suffered by www.portalsolata.com arising out of any breach by you of any provision of these terms and conditions, or arising out of any claim that you have breached any provision of these terms and conditions.

Breaches of these terms and conditions

Without prejudice to www.portalsolata.com's other rights under these terms and conditions, if you breach these terms and conditions in any way, www.portalsolata.com may take such action as www.portalsolata.com deems appropriate to deal with the breach, including suspending your access to the website, prohibiting you from accessing the website, blocking computers using your IP address from accessing the website, contacting your internet service provider to request that they block your access to the website and/or bringing court proceedings against you.

Variation

www.portalsolata.com may revise these terms and conditions from time-to-time. Revised terms and conditions will apply to the use of this website from the date of the publication of the revised terms and conditions on this website. Please check this page regularly to ensure you are familiar with the current version.

Assignment

www.portalsolata.com may transfer, sub-contract or otherwise deal with www.portalsolata.com's rights and/or obligations under these terms and conditions without notifying you or obtaining your consent.

You may not transfer, sub-contract or otherwise deal with your rights and/or obligations under these terms and conditions.

Severability

If a provision of these terms and conditions is determined by any court or other competent authority to be unlawful and/or unenforceable, the other provisions will continue in effect. If any unlawful and/or unenforceable provision would be lawful or enforceable if part of it were deleted, that part will be deemed to be deleted, and the rest of the provision will continue in effect.

Entire agreement

These terms and conditions, together with www.portalsolata.com's Privacy Policy constitute the entire agreement between you and www.portalsolata.com in relation to your use of this website, and supersede all previous agreements in respect of your use of this website.

Law and jurisdiction

These terms and conditions will be governed by and construed in accordance with the laws of , and any disputes relating to these terms and conditions will be subject to the exclusive jurisdiction of the courts of .

About these website Terms of Service

We created these website terms and conditions using the TOS/T&C generator available from Privacy Policy Online.

www.portalsolata.com's details

The full name of www.portalsolata.com is Portal Solata.

Privacy Policy Online Approved Site

You can contact www.portalsolata.com by email at our email address link at the top of this Terms of Service document.



Yuuk ke Toraja Naik Pesawat...


Toraja sebagai salah satu daerah tujuan wisata di Indonesia tentunya tidak bisa terlepas dari kenyamanan dalam transportasi. Sebagian besar wisatawan yang mengunjungi toraja mengunakan alat transportasi darat seperti bus, jasa travel atau mobil rental. Memang tidak salah menggunakan jasa bus mengingat pelayanan bus jurusan toraja bisa dikatakan sebagai salah satu pelayanan bus terbaik di indonesia atau mungkin bisa dikatakan sebagai pelopor kenyamanan transportasi bus di indonesia. Terkadang banyak orang tidak bisa mengunjungi tanah yang dijuluki sebagai Negerinya Orang Mati yang Hidup karena alasan jarak yang jauh yang harus ditempuh dengan perjalanan yang cukup lama. 

Pesawat di Bandara Pongtiku
Sebagian besar orang yang mengunjungi toraja hanya terpaku dengan transportasi darat dan mungkin tidak banyak orang yang tau dengan penerbangan pesawat yang melayani rute Toraja. Perjalanan dari Toraja ke Makassar atau sebaliknya yang biasa ditempuh dengan transportasi darat/bus selama 8 jam ditempuh hanya kurang lebih 40 menit dengan menggunakan pesawat. Toraja memiliki sebuah bandara yaitu Bandar Udara Pongtiku yang terletak di kecamatan Rantetayo berjarak sekitar 10 km dari kota Makale. Bandara yang memiliki landasan pacu sepajang 900 meter dan lebar 23 meter ini sudah beroperasi sejak tahun 1992 namun krisis ekonomi mengakibatkan bandara ini sempat berhenti beroperasi pada tahun 1999 dan kembali dibuka pada tahun 2000 dengan status Bandara Perintis. 
Bandara Pongtiku saat ini membuka beberapa rute penerbangan seperti Makassar, Mamuju dan Kolaka. Meskipun status bandara perintis bandar udara pongtiku selalu mengutamakan kenyamanan dan keamanan penumpang. Masalah transportasi dari bandara bukan lagi menjadi kendala karena menurut informasi dari Bapak Alex Rudi Nainggolan selaku kepala bandara Pongtiku pihak bandara telah menyiapkan kendaraan yang akan mengantarkan penumpang ke tujuan masing-masing. Semoga dengan adanya tulisan ini bandara yang pernah menjadi kebanggaan masyarakat toraja ini lebih dikenal lagi sembari menunggu selesainya bandara baru yang sementara di bangun di kecamatan menkendek yang diperkirakan baru selesai di tahun 2018. Berikut ini info penerbangan Bandar Udara Pongtiku beserta nomor kontak yang dapat dihubungi untuk menanyakan atau pemesanan tiket pesawat.

1. Makassar - Toraja / AVIASTAR
Selasa & Jumat
Harga Tiket: Dewasa Rp 350.000, Bayi Rp 40.000

2. Toraja - Makassar / AVIASTAR
Selasa & Jumat
Harga Tiket Dewasa: Rp 370.000, Bayi Rp.60.000

3. Mamuju - Toraja / AVIASTAR
Jumat
Harga Tiket: Dewasa Rp 264.000, Bayi: Rp 31.000

4. Toraja - Mamuju / AVIASTAR
Jumat
Harga Tiket: Dewasa Rp: 285.000, Bayi: Rp 50.000

5. Toraja - Kolaka / SUSI AIR
Selasa ( Minggu 1,3,5 ) / Rabu ( Minggu 2,4 )
Harga tiket : Dewasa Rp. 350.000, Bayi: Rp. 40.000

6. Kolaka - Toraja / SUSI AIR
Selasa ( Minggu 1,3,5) / Rabu ( Minggu 2,4 )
Harga Tiket Dewasa Rp. 346.000, Bayi: Rp. 38.000

CP Agen / Pemesanan Tiket
- TORAJA : 082348959515 ( Lasma C )
- MAKASSAR : 081341979015 ( Intan )
- KOLAKA : 085315635888 ( Neneng )
- MAMUJU : 085396151067 (Mimi )

Berikut ini penulis melampirkan beberapa dokumentasi foto Bandar Udara Pongtiku.


Kantor Bandar Udara Pongtiku
Pesawat Aviastar di Bandar Udara Pongtiku
Gubernur Sulsel Syarul Yasin Limpo Saat Turun dari Pesawat Aviastar
Ruang Tunggu Bandara Pongtiku
 Pesawat yang Melayani Penerbangan Bandara Pongtiku
Crew Pesawat dan Pegawai Bandara Pongtiku
Penumpang Yang Baru Tiba di Bandara Pongtiku
Keamanan Tetap Menjadi Prioritas Utama Bandara Pongtiku
Itulah sedikit ulasan tentang info dan jadwal penerbangan Bandar Udara Pongtiku yang kami dapatkan dari beberapa sumber semoga infomasi ini bermanfaat bagi kita semua.
Kurre Sumanga


Sumber Referensi :
- https://id.wikipedia.org/wiki/Bandar_Udara_Pongtiku
- http://www.bumn.go.id/angkasapura1/berita/1907/Pongtiku.Sebagai.Bandara.Komersial
- https://www.facebook.com/bandarudarapongtikutanatoraja